علوم برتر

 

                      علائم بیماری ام اس MS

معمولاً افراد بعد از بروز علایمی مانند بی حسی و سوزن شدن دست و پا و یا از دست دادن تعادل به پزشک مراجعه می کنند و با انجام آزمایش و معاینه متوجه می شوند که به بیماری MS مبتلا شده اند.

در این مطلب از هلث نیوز به علایمی که می تواند نشانه ای از این بیماری باشد اشاره می کنیم.

 

سوزش در انگشتان:این حالت ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید اما در صورت دائمی شدن آن، بهتر است به پزشک مراجعه کنید شاید این نشانه ام اس نباشد اما می تواند با یک مشکل عضله یا عصب در ارتباط باشد. بنابراین بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید.

التهاب عصب بینایی و مشکلات چشم:این مشکل برای بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به ام اس ایجاد می شود و در ۱۵ درصد افراد، جزو اولین علایم است. این مشکل می تواند به شکل دوبینی، چشم درد و دید غیرواضح بروز کند.

 

خستگی مفرط:خستگی مفرط در بیماری های متعددی دیده می شود از جمله «ام اس»؛ در مرحله اول این بیماری، حدود ۲۰ درصد بیماران دچار خستگی مفرط می شوند.

 

احساس ضعف در دست و پاها و ضعف عضله!

احساس ضعف، خستگی یا سستی دست و پا علامت شایع این بیماری است.

 

از دست دادن تعادل:در موارد متعدد، نداشتن تعادل یا راه رفتن به صورت غیرعادی می تواند علایم اولیه این بیماری باشد. برخی از مبتلایان در مستقیم راه رفتن مشکل دارند و به آسانی تعادل خود را از دست می دهند.

 

نوعی احساس شوک الکتریکی:علامت لرمیت یا نوعی حس الکتریکی شوک که به پشت و اندام تحتانی انتشار می یابد و اغلب هنگام خم کردن گردن بروز می کند، می تواند نشانه ام اس باشد.

 

اسپاستیسیتی (Spasticity):این حالت، ناتوانی در کنترل عضله است که در مبتلایان به ام اس، بسیار شایع است.

 

بی اختیاری ادرار:مشکل مثانه یا روده در مبتلایان به ام اس شایع است. در صورت مشکل ساز بودن این مسئله بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

علایم دیگر:سرگیجه، لرزش، درد صورت، اسپاسم عضله، مشکل گفتاری، علایم دیگر بیماری ام اس است. 

به نقل از خراسان نیوز

ویتامین های درمانگر

 

ترک های کنار لب: علت: کمبود ویتامین B2 . میزان مصرف روزانه توصیه شده: 1.3 میلی گرم برای مردان و 1.1 میلی گرم برای زنان.شکاف و زخم دور دهان می تواند نشانه کمبود ویتامین B2 باشد. این ماده مغذی برای تولید و رشد سلول لازم است. بدون آن، بدن قادر نیست پوست وسلول های مخاطی در اطراف لب را ترمیم کند.

راه حل غذایی: مصرف لبنیات. کافی است روزی یک لیوان (۲۵۰ میلی لیتر) شیر مصرف کنید تا این کمبود رفع شود.

مشکل در حس چشایی: علت: کمبود روی. مصرف روزانه توصیه شده: برای مردان 5.5تا 9.5 میلی گرم و برای زنان ۴تا۷ میلی گرم. کمبود روی می تواند روی حس چشایی تاثیر بگذارد.در بررسی که روی ۳۸۷ نفر انجام گرفت، مشخص شد افرادی که میزان روی در گلبول های قرمزشان پایین بود، به خوبی نمی توانستند شوری غذا را تشخیص دهند. روی برای تولید آنزیم های بزاق و حفظ پرز چشایی لازم است. اما اینکه این کمبود چه نقشی در حس چشایی دارد، مشخص نیست. علایم دیگر کمبود روی شامل عفونت های مکرر مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیر خوب شدن زخم است. این ماده معدنی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم و نوسازی سلول ها دارد.

راه حل: گوشت قرمز از جمله گوشت گوسفند بهترین منبع روی است. پس سعی کنید گوشت قرمز بخورید. منابع دیگر روی شامل مغز میوه به ویژه بادام هندی، بادام زمینی و غلات سبوس دار است.

ناراحتی معده: علت:کمبود ویتامین A. مصرف روزانه توصیه شده: 0.7 میلی گرم برای مردان و 0.6 میلی گرم برای زنان. از آنجا که زنان نسبت به مردان هویج و سبزیجات حاوی ویتامین A بیشتری مصرف می کنند کمتر دچار کمبود این ویتامین می شوند. کمبود این ویتامین باعث بروز عفونت های جزئی می شود. این ماده مغذی برای تولید سطح محافظ مخاطی که مانع از ورود میکروب ها به معده و مجرای تنفسی می شود، لازم است.

راه حل: با مصرف روزی یک هویج، می توان ویتامین مورد نیاز را تامین کرد. جگر نیز حاوی این ویتامین است، اما مصرف زیاد آن به زنان باردار توصیه نمی شود زیرا ویتامین بیش از حد می تواند به جنین ضرر برساند.

احساس بدخلقی: علت: کمبود آهن. مصرف روزانه توصیه شده: برای مردان 8.7 میلی گرم و برای زنان 14.8 میلی گرم. رنگ پریدگی، منگی و قاشقی شکل شدن ناخن ها اغلب نشانه  کمبود آهن است. اما احساس بدخلقی همراه با خستگی و کاهش تمرکز، علایم اولیه و شایعی است که به علت کمبود اکسیژن در مغز ایجاد می شود.

راه حل: گوشت قرمز، مغز میوه و سبزیجات مصرف کنید. منابع حیوانی آهن مانند گوشت گاو و تخم مرغ بهتر جذب بدن می شود. اما مغز میوه ، حبوبات، سبزیجات سبز حاوی آهن را بهتر است با منبع ویتامین C مانند آب پرتقال مصرف کرد. تنها در زمانی که کمبود آهن شدید است، مصرف مکمل ها لازم می شود.

ورم کردن قوزک پا: علت:کمبود پتاسیم. مصرف روزانه توصیه شده: ۳هزار و ۵۰۰ میلی گرم.پتاسیم در تنظیم میزان آب بدن نقش دارد. مصرف پتاسیم پایین و استفاده بیش از حد از نمک، منجر به فشار خون بالا می شود. با احتباس آب بدن، فشار خون افزایش می یابد.

راه حل: مصرف روزی ۵ وعده سبزیجات و میوه های مختلف به ویژه موز که سرشار از پتاسیم است.

درد بدن: علت: کمبود ویتامین D. مصرف روزانه توصیه شده: ۵ میکروگرم.ضعیف بودن استخوان ها، از علایم کمبود شدید ویتامین D است اما دردهای شایع، ضعف و خستگی می تواند بیانگر کمبود خفیف این ویتامین باشد. کمبود ویتامین D در همه گروه های سنی رخ می دهد. ویتامینD، ماده معدنی، کلسیم و فسفر به رشد و حفظ استخوان و عضله کمک می کند. علاوه بر قوی نگه داشتن استخوان، این ویتامین برای سیستم ایمنی بدن و تقویت آن برای مقابله با سرطان مهم است .

راه حل: مصرف ماهی تازه در هفته، این کمبود را رفع می کند.

گاهی مشکلات جسمی به علت کمبود ویتامین ها و مواد مغذی در بدن است. در این شرایط بدن از راه های مختلف علایم این کمبود را آشکار می کند. در این مطلب به نقل از «Readers Digest» به بررسی علایم کمبود ویتامین ها و راه جبران آن می پردازیم.

 

ترک های کنار لب:

 

علت: کمبود ویتامین B2 .

میزان مصرف روزانه توصیه شده: 1.3 میلی گرم برای مردان و 1.1 میلی گرم برای زنان.

شکاف و زخم دور دهان می تواند نشانه کمبود ویتامین B2 باشد. این ماده مغذی برای تولید و رشد سلول لازم است. بدون آن، بدن قادر نیست پوست وسلول های مخاطی در اطراف لب را ترمیم کند.

 

راه حل غذایی: مصرف لبنیات. کافی است روزی یک لیوان (۲۵۰ میلی لیتر) شیر مصرف کنید تا این کمبود رفع شود.

 

 

مشکل در حس چشایی:

 

علت: کمبود روی.

مصرف روزانه توصیه شده: برای مردان 5.5تا 9.5 میلی گرم و برای زنان ۴تا۷ میلی گرم.

کمبود روی می تواند روی حس چشایی تاثیر بگذارد.در بررسی که روی ۳۸۷ نفر انجام گرفت، مشخص شد افرادی که میزان روی در گلبول های قرمزشان پایین بود، به خوبی نمی توانستند شوری غذا را تشخیص دهند. روی برای تولید آنزیم های بزاق و حفظ پرز چشایی لازم است. اما اینکه این کمبود چه نقشی در حس چشایی دارد، مشخص نیست. علایم دیگر کمبود روی شامل عفونت های مکرر مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیر خوب شدن زخم است. این ماده معدنی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم و نوسازی سلول ها دارد.

 

راه حل: گوشت قرمز از جمله گوشت گوسفند بهترین منبع روی است. پس سعی کنید گوشت قرمز بخورید. منابع دیگر روی شامل مغز میوه به ویژه بادام هندی، بادام زمینی و غلات سبوس دار است.

 

 

ناراحتی معده:

 

علت:کمبود ویتامین A.

مصرف روزانه توصیه شده: 0.7 میلی گرم برای مردان و 0.6 میلی گرم برای زنان.

از آنجا که زنان نسبت به مردان هویج و سبزیجات حاوی ویتامین A بیشتری مصرف می کنند کمتر دچار کمبود این ویتامین می شوند. کمبود این ویتامین باعث بروز عفونت های جزئی می شود. این ماده مغذی برای تولید سطح محافظ مخاطی که مانع از ورود میکروب ها به معده و مجرای تنفسی می شود، لازم است.

 

راه حل: با مصرف روزی یک هویج، می توان ویتامین مورد نیاز را تامین کرد. جگر نیز حاوی این ویتامین است، اما مصرف زیاد آن به زنان باردار توصیه نمی شود زیرا ویتامین بیش از حد می تواند به جنین ضرر برساند.

 

 

احساس بدخلقی:

 

علت: کمبود آهن.

مصرف روزانه توصیه شده: برای مردان 8.7 میلی گرم و برای زنان 14.8 میلی گرم.

رنگ پریدگی، منگی و قاشقی شکل شدن ناخن ها اغلب نشانه  کمبود آهن است. اما احساس بدخلقی همراه با خستگی و کاهش تمرکز، علایم اولیه و شایعی است که به علت کمبود اکسیژن در مغز ایجاد می شود.

 

راه حل: گوشت قرمز، مغز میوه و سبزیجات مصرف کنید. منابع حیوانی آهن مانند گوشت گاو و تخم مرغ بهتر جذب بدن می شود. اما مغز میوه ، حبوبات، سبزیجات سبز حاوی آهن را بهتر است با منبع ویتامین C مانند آب پرتقال مصرف کرد. تنها در زمانی که کمبود آهن شدید است، مصرف مکمل ها لازم می شود.

 

 

ورم کردن قوزک پا:

 

علت:کمبود پتاسیم. نکاتی درباره غذا از قرآن و ائمه

قرآن :
1 - از روزي خدا بخوريد و بياشاميد و در زمين به فساد و فتنه انگيزي نپردازيد. (بقره - 60)
2 - از آنچه خدا روزي شما قرار داده است، حلال و پاکيزه بخوريد. (مائده - 88)
احاديث:
1 - نياز طبيعي هر فرد :
امام باقر (ع): خداي بزرگ آدمي را ميان تهي (داراي شکم) آفريد و ناگزيز خوراک و آب مي خواهد.(کافي – 287/6)
2 - انواع خوراکي ها :
امام صادق (ع) : آنچه از زمين بيرون مي آيد و خوردن آن بر انسان روا و حلال است سه گونه خوراکي است:
گونه ي اول دانه هاي گياهي از گندم، جو، برنج، نخود و کنجد و ديگر دانه هاي روغني و ساير دانه ها را شامل مي شود. هر دانه اي که بتواند خوراک انسان شود و به او نيرو بخشد، خوردنش حلال است و هر چه در آن زياني براي بدن انسان وجود داشته باشد خوردن آن حرام است، جز در حال ضرورت.
امام صادق (ع): آنچه نوشيدن آن حلال است که زياد آن عقل را دگرگون نسازد و آنچه زياد آن چنين باشد، نوشيدن اندک آن نيز حرام است.
گونه دوم ميوه هايي است که از زمين به دست مي آيد و براي انسان خاصيت غذايي دارد و با خوردن آن نيرومند مي شود که خوردن همه آنها حلال است. آنچه به بدن آدمي زيان برساند ، خوردنش حرام است.
گونه سوم انواع تره بارها، سبزي ها و رستني هاي ديگر است که خوردن آنها خاصيتي براي آدمي دارد و خوراکي است براي او، که مصرف آنها حلال است و خوردن گونه هايي که براي آدمي زيان بخش است، همچون گياهان سمي و خرزهره حرام است.
اما آنچه از گوشت جانواران خدا خوردن آنها را حلال دانسته است، گوشت گاو، گوسفند، شتر، پرندگان و گوشت جانوران وحشي که دندان تيز و چنگال درنده ندارند.
آنچه از تخم پرندگان خوردنشان حلال است، ‌تخم هايي است که شکل دو سر آن با يکديگر تفاوت داشته (بيضي شکل) باشد.
امام صادق (ع): مؤمن ، با شکم گرسنه از خانه خويش بيرون نرود، که اين کار بر عزت و کرامت او مي افزايد.
از شکار دريايي، خوردن گوشت ماهي هايي حلال است که سطح بدن آنها را فلس هايي پوشانده باشد.
آنچه نوشيدن آنها حلال است، آن است که زياد آن عقل را دگرگون نسازد و آنچه زياد آن چنين باشد، نوشيدن اندک آن نيز حرام است.
3 - عزت اجتماعي و خوراک :
امام صادق (ع): بر مؤمن لازم است که پيش از خوردن طعام (يعني با شکم گرسنه) از خانه خويش بيرون نرود، که اين بر عزت و کرامت او مي افزايد.(بحار- 341/66)
4 - افزايش نيازمندي به هنگام سالخوردگي :
امام سجاد (ع): خدايا بر محمد و آل محمد(ص) درود فرصت و گسترده ترين روزي خويش را بر من در ايام سالخوردگي مقرر فرما و بيشترين نيروي خودت را در ايام درماندگي بهره ي من ساز. (صحيفه سجاديه-135)
قرآن:
1- رويانديم در آن (زمين) دانه را * و انگور و علوفه را * و زيتون و خرما را * و باغ هاي پردرخت را * و ميوه و چراگاه را * تا از آن بهره مند شويد. (سوره عبس 32-29)
2 – خداوند «دام ها را براي شما آفريد» و از آنها مي خوريد. (سوره نحل-5)
3 - اوست آنکه دريا را مسخر شما ساخت تا از آن گوشتي تر و تازه بخوريد... (سوره نحل- 14)
4 - در دام ها براي شما عبرتي است که به شما از شير آنها مي نوشانيم. (سوره مؤمنون-21)
5 - بيرون مي آيد از شکم هاي آنها (زنبور عسل) ، نوشيدني که رنگ هاي گوناگون دارد و در آن شفايي است براي مردمان ... .(سوره نحل-69)
احاديث:
1- نان
پيامبر (ص): خدايا به نان ما برکت ده و ميان ما و آن جدايي مينداز که اگر نان نبود نه مي توانستيم روزه بگيريم، نه نماز بخوانيم و نه ديگر واجبات پرورگار خويش را بجا آوريم. (کافي 6/287)
امام صادق (ع): تن بر نان بنا شده است. (کافي 6/286)
امام صادق (ع): اصل معاش آدمي و زندگي او ، نان است و آب. (بحار 87/3)
2- گوشت
پيامبر (ص) به روايت امام صادق (ع): بر شما باد خوردن گوشت، چون گوشت، براي آدمي گوشت مي آورد. هر کسي چهل روز بر او بگذرد و در آن فاصله گوشت نخورده باشد، بدخُلق خواهد شد و هر کسي بدخلق شد، به او گوشت بخورانيد. (وسائل 17/26)
پيامبر(ص) به روايت امام صادق (ع): آقاي خوراک دنيا و آخرت گوشت است و آقاي نوشابه هاي دنيا و آخرت آب. (وسائل 17/27)
پيامبر (ص): خدايا به نان ما برکت ده و ميان ما و آن جدايي مينداز که اگر نان نبود نه مي توانستيم روزه بگيريم، نه نماز بخوانيم و نه ديگر واجبات پرورگار خويش را بجا آوريم.
پيامبر(ص) به روايت امام صادق (ع): هر کسي چهل روز بر او بگذرد و گوشت نخورده باشد، بايد قرض الحسنه بگيرد و گوشت بخورد. (وسائل 17/26)
امام علي (ع) به روايت امام صادق (ع ): چون مسلماني سست و ضعيف شود، لازم است گوشت و شير بخورد که خداي بزرگ نيرو را در آنها آفريده است. (خصال 2/617)
امام باقر(ع ): آقاي خوراکي ها گوشت است. (بحار 66/60)
پيامبر (ص) : هر کسي چهل روز گوشت نخورد، بداخلاق خواهد شد و هر کسي بداخلاق شد، به او گوشت بخورانيد.
امام صادق (ع): گوشت از گوشت به رويش مي آيد و هر کسي آن را چهل روز ترک کند ، خلق او بد مي شود. آن را بخوريد که بر توانايي چشم و گوش شما مي افزايد. (وسائل 17/26)
امام صادق (ع): گوشت بايد هر سه روز يک بار خورده شود که در ماه مي شود ده بار، نه بيش از اين. (کافي – 5/511)
امام حسن عسگري(ع) مي فرمايد: اگر مي خواهي قوت بگيري، گوشت بخور.
3 - شير:
امام علي (ع): شير گاو دارو و درمان است.
امام باقر(ع): رسول خدا (ص) خوراکي اي نمي خورد و نوشابه اي نمي نوشيد مگر اينکه مي گفت: «خدايا آن را بر ما مبارک فرما‌ و آن را براي ما به چيزي نيکوتر از آن تبديلش کن»، يعني خدايا آن را بر ما مبارک فرما و بيشتر از آن بهره ما قرار ده.
4- ميوه:
امام صادق(ع): مرد بايد از هر ميوه عمومي براي خانواده خود بخرد.
5- سبزي ها:
امام صادق: هر چيزي را زينتي است و زينت سفره سبزي خوردن است.
امام صادق (ع): نخوردن شام، باعث پيري زودرس مي شود.امام صادق (ع): نخوردن شام، باعث پيري زودرس مي شود.
نگهداري تندرستي با خوراک
پيامبر (ص): خوراک شام را فرو نگذاريد، هر چند دانه اي خرماي خشک باشد که من از ترک شام براي امّتم از پيري زودرس هراس دارم، زيرا خوراک شام مايه نيرومندي پير و جوان است.
امام علي (ع): شام پيامبران در آغاز شب است. شام را ترک نکنيد که ترک آن سبب ويراني بدن مي شود.
امام باقر (ع): آغاز ويراني بدن، ترک شام خوردن است.
امام صادق (ع): ترک شام خوردن، مايه پيري زودرس است.

 

مصرف روزانه توصیه شده: ۳هزار و ۵۰۰ میلی گرم.پتاسیم در تنظیم میزان آب بدن نقش دارد. مصرف پتاسیم پایین و استفاده بیش از حد از نمک، منجر به فشار خون بالا می شود. با احتباس آب بدن، فشار خون افزایش می یابد.

 با گیاهان دارویی به جنگ آنفلوآنزا برویم

آرام آرام فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا فرارسیده است، در فصل سرما و به خصوص در شرایطی نظیر امسال که آلودگی هوا در وضعیت نامطلوبی است، آمار شیوع بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، همچنین انواع بیماری‌های ریوی و تنفسی چندین برابر یک زمستان معمولی اعلام شده است. این روزها بازار مصرف و استفاده از گیاهان دارویی برای برطرف نمودن سرماخوردگی ‌داغ است و این مساله نشان می‌دهد علی‌رغم درمان کندتر این قبیل گیاهان، عده‌ای از افراد به دلیل توجه بیشتر به موضوع سلامتی، این نوع درمان را به ضررهای جانبی حاصل از داروهای شیمیایی ترجیح داده‌اند و این گامی مهم در جهت زندگی سالم محسوب می‌شود.

ایرانمنش، متخصص طب سنتی می‌گوید: گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار بوده و هستند.

وی می‌گوید: اثر بخشی گیاهان دارویی بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی دیدگاهی است که امروزه در درمان و حفظ سلامتی تاکید بسیاری بر آن است، استفاده از داروهای گیاهی به لحاظ ارزانی و در دسترس بودن و آسانی مصرف در جهان و خصوصا کشورهای در حال توسعه رو به گسترش است، از طرفی نیز عوارض جانبی بسیار زیاد داروهای شیمیایی و گرانی آن‌ها موجب گرایش مجدد مردم به طب گیاهی شده است.

این متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی می‌افزاید: متاسفانه اغلب مردم به محض بروز علائم سرماخوردگی در بدنشان به خود درمانی می‌پردازند و با مصرف آنتی‌بیوتیک به سرعت بخشیدن روند بهبودی بیماریشان امیدوارند اما ای کاش استفاده از داروهای گیاهی و دم‌نوش‌های گیاهی را در برنامه دارویی خود قرار می‌دادند تا شاهد نقش معجزه‌آسای دم‌نوش‌های گیاهی در درمان بیماری‌هایشان باشند‌.

ایرانمنش می‌گوید: خیلی از بیماری‌های کوچک مثل سرما‌خوردگی نیاز خاصی به درمان ندارد‌، کافی است بدن را کمک کنیم که برای مقابله با بیماری مقاوم شود‌، یکی از روش‌های خوب برای مهار سرما‌خوردگی مصرف جوشانده بابونه به همراه ویتامین C است، چرا که با مصرف ویتامین C می‌توانیم درمان سرماخوردگی را تسهیل کرده و از ایجاد مجدد آن پیشگیری کنیم، در واقع ویتامین C ویتامین جاودانگی است‌.

وی ادامه می‌دهد: ویتامین C بر کاهش سرفه، عطسه و دیگر علائم سرماخوردگی که در ریه وجود دارند نیز تأثیرگذار است، ویتامین C در بدن به عنوان یک رفتگر و پاک کننده مواد مضر عمل می‌کند و ویروس‌های سرماخوردگی نیز از جمله همان مواد هستند‌. ایرانمنش با بیان اینکه ویتامین C به میزان حدود 10 درصد از تعداد روزهای علائم‌دار سرماخوردگی می‌کاهد، می‌افزاید: منظور از مصرف ویتامین C تنها استفاده از قرص‌های شیمیایی آن نیست بلکه میوه‌جات، سبزیجات و انواع مرکبات، منابع خوبی برای این ویتامین محسوب می‌شوند.

وی می‌گوید: انواع دم‌نوش‌ها مانند دم‌نوش آویشن، نعنا، پونه، شوید وعسل جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی و مصرف روزانه یک لیوان از این دم‌نوش برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی در مورد بُخور دادن نیز می‌گوید: از جمله رایج ترین اقدامات به هنگام بروز سرماخوردگی و مشکلات ناشی از آن مانند گرفتگی و خشکی مخاط بینی، سرفه و بُخور دادن است، از آنجا که منابع گرمازا به خصوص از نوع متمرکز آن مانند شومینه و بخاری، هوا را خشک می‌کنند، با کاربرد این لوازم، این مشکلات نیز افزایش می‌یابند، لذا همواره رطوبت مورد نیاز در اتاق را با قرار دادن ظرفی پُر از آب روی اجاق گاز یا بخاری، همچنین ریختن اندکی محلول اکالیپتوس در آن تامین کنید ‌یا اگر دستگاه بُخور دارید، به وسیله آن هوای موجود را مرطوب کنید.

ایرانمنش می‌گوید: بهتر است بیمار با ریختن مقداری محلول اکالیپتوس در ظرف آب جوش، بُخور دهد، به این شکل که با انداختن حوله‌ای روی سرش، صورت خود را بالای ظرف حاوی مواد بُخور بگیرد و تا حد امکان تنفس‌های عمیق انجام دهد تا بخارهای آب و هوای گرم، بیشتر و به طور مستقیم وارد مجاری تنفسی او شود، سپس در پایان، حوله را روی صورت خود کشیده و تا پایان خشک شدن رطوبت و عرق موجود در سر و صورتش، حوله را به همان شکل نگه دارد و به فضای سرد وارد نشود.

وی می‌افزاید: البته علاوه بر گیاه اکالیپتوس، گیاهان دارویی دیگری نیز وجود دارند که بُخور دادن آنها نیز در روند بهبودی این بیماری بسیار تاثیرگذار است که از آن جمله می‌توان به گیاهانی همچون ‌آویشن و گل بنفشه‌، ریحان و پونه خشک‌، مخلوط پر سیاوشان، آویشن و ریحان اشاره کرد که ‌البته جوشانده این مخلوط را نیز به صورت خوراکی می‌توان استفاده کرد.

ایرانمنش می‌گوید: پر سیاوشان تسکین‌دهنده دردهای سینه است، همچنین این گیاه خلط‌آور، ضدسرفه و بهبود‌دهنده علائم سرماخوردگی است که می‌توان یک تا دو گرم از این گیاه را در روز با یک لیوان آب جوش دم و همراه با کمی عسل مصرف کرد.

وی با بیان اینکه استفاده داروهای گیاهی با عسل تأثیر بیشتری دارد، می‌گوید: آنتی‌اکسیدان فراوانی در عسل و ‌برای کاهش سرفه و گلودرد وجود دارد، همچنین در برخی مواقع جهت جلوگیری از تشدید سرماخوردگی، استفاده روزی چندبار یک لیوان آب جوشیده داغ و یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش تازه توصیه می‌شود‌.

ایرانمنش می‌گوید: برای از بین بردن خارش گلو، مکیدن چند عدد میخک بسیار مفید است و در این بین خیساندن انجیر و هلو برای رفع سرفه خشک توصیه می‌شود. وی در خصوص تاثیر گیاه و دم‌نوش گل‌گاوزبان در بهبود سرماخوردگی می‌گوید: گیاه گل‌گاوزبان ضدسرفه، خلط آور و معرق است، ‌اغلب افراد گل گاوزبان را به جهت تاثیرات آرام بخشی و تقویت کنندگی قلب آن می‌شناسند، حال آنکه این‌ها خواص فرعی این گیاه محسوب شده و بیشترین خاصیت این گیاه روی سرماخوردگی است.

ایرانمنش می‌گوید: مصارف دارویی این گیاه به صورت محلی بدین صورت است که گل‌های آبی این گیاه را خشک کرده و دم کرده آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. در سرماخوردگی به عنوان معرق و کاهش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد‌، این گیاه خاصیت آرام بخشی نیز دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه می‌دهد: آویشن نیز ‌دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی بسیار زیادی بوده و خلط‌آور است و بابونه نیز سیستم ایمنی بدن را بشدت تقویت می‌کند، بر همین اساس مصرف این جوشانده در بهبود وضعیت سرماخوردگی بسیار موثر است‌.

ایرانمنش می‌گوید: داروی گیاهی سرخارگل در طب جدید گیاه درمانی با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند و دوره بیماری و شدت علائم را کاهش دهد. وی با اشاره به خواص عناب موجود در داروهای گیاهی سرماخوردگی می‌گوید: عناب، ضدعفونی کننده بوده و خروج اخلاط دستگاه تنفسی را راحت تر می‌کند، این گیاه دارویی دارای خواص نرم کننده سینه و ضد سرفه است.

ایرانمنش با بیان اینکه مصرف مداوم چای پونه و چای بابونه در فصل زمستان قدرت سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد، می‌افزاید: حتی برای بخور دادن می‌توانید بابونه، بومادران، آویشن و شوید را بجوشانید و استفاده کنید. چوب میخک هم یک بخور فوق‌العاده است، زیرا بسیار معطر است و باعث باز شدن مجاری تنفسی می‌شود. شاید شما هم پس از بهبود سرماخوردگی همچنان از سرفه رنج می‌برید، این متخصص طب سنتی در خصوص درمان سرفه مزمن با استفاده از گیاهان دارویی می‌گوید:استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد، سرفه‌های مزمن و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید‌.

 

وی می‌گوید: گل ختمی گیاهی با طبع سرد است که اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد و‌ نوشیدن جوشانده گل ختمی به دلیل داشتن ترکیبات موسیلاژی و نرم کننده می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشک و مزمن مفید باشد. وی ادامه می‌دهد: علاقه‌مندان به گیاه درمانی باید گیاهان مورد نظر را حتماً از عرضه کنندگان مطمئن تهیه و مصرف کنند، چراکه ممکن است گیاهان به طور صحیح برداشت محصول، خشک، انبار و نگهداری نشده باشند که در این صورت مصرف آنها به‌هیچ‌وجه اثر درمانی مطلوب نخواهد داشت. نشانه سرطان را بشناسید

بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیستند. دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخص ایجاد می‌شوند حتما باید تحت بررسی قرار گیرند. در این شرایط پزشک سابقه خانوادگی شما را بدقت بررسی می‌کند و براساس آن اطلاعات تصمیم بگیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم‌تر است.

در این میان برخی معتقدند سرطان بیماری‌ای است که بیشتر در افراد سالخورده ایجاد می‌شود. هرچند بیشتر وقت‌ها حق با آنهاست، اما خیلی از افراد جوان هم به سرطان مبتلا می‌شوند. تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد خانم‌ها در مقابل چکاپ‌های منظم و آزمایشات سرطان نسبت به آقایان حساس‌تر و مراقب‌تر هستند.

آنها معمولا خیلی بیشتر هم نسبت به نشانه‌های بیماری نگران می‌شوند. اما همیشه هم این‌طور نیست. برای مثال خانم‌های جوان‌تر خیلی از علائمی را که می‌تواند نشانه سرطان باشد، نادیده می‌گیرند. البته خیلی از خانم‌ها از آقایان هم در انکار بیماری ماهرتر هستند. اینها کسانی هستند که عمدا علائم و نشانه‌های سرطان را نادیده می‌گیرند. البته همیشه هم مساله انکار بیماری نیست. در بعضی‌ها یک باور فرهنگی وجود دارد که تصور می‌کنند سرطان بیماری لاعلاج است به همین خاطر لزومی نمی‌بینند که برای درمان مراجعه کنند، در حالی که حرف زدن در مورد مسائل نگران‌کننده نباید باعث واکنش منفی از سوی افراد شود.

نباید این حس به افراد القا شود که باید به دنبال هر نشانه کوچکی باشند. به همین دلیل در ادامه ۱۵ مورد از متداول‌ترین علائم سرطان که باید حتما جدی گرفته شوند را برایتان معرفی می‌کنیم که دیگر هر مشکل کوچکی باعث نگرانی شما نشود.

1-کاهش وزن بدون ‌دلیل:

 

خیلی از خانم‌ها بدشان نمی‌آید که بدون هیچ سعی و تلاش وزنشان را پایین بیاورند. اما کاهش وزن بی‌دلیل (مثلا ۵ کیلو در ماه بدون بالا بردن فعالیت بدنی یا رژیم غذایی) حتما باید مورد چکاپ قرار گیرد. کاهش وزن بی‌دلیل نشانه سرطان است مگر این‌که خلاف آن ثابت شود. همچنین می‌تواند نشانه مشکل دیگری مثل پرکاری تیروئید نیز باشد. پزشکتان باید آزمایشاتی برای چک کردن وضعیت تیروئیدتان انجام داده و سی‌تی‌اسکنی از بقیه اندام‌های بدن هم تهیه کند. پزشک باید تک‌تک احتمالات را بررسی کند.

2-نفخ کردن:

نفخ کردن می‌تواند یکی دیگر از علائم سرطان باشد که خیلی از خانم‌ها به آن مبتلا هستند و البته می‌تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. سایر علائم سرطان تخمدان عبارتند از درد شکم یا لگن، احساس سیری زودرس (حتی وقتی هیچ غذایی نخورده‌اید) و مشکلات ادرار. اگر این نفخ کردن هر روز برای فرد اتفاق بیفتد و برای چند هفته فرد را آزار دهد، حتما باید با پزشکتان مشورت کنید. در این شرایط پزشک آزمایش خون، سی‌تی‌اسکن و سایر آزمایشات لازم را برای شما انجام می‌دهد.

3-تغییرات در سینه:

بیشتر خانم‌ها سعی می‌کنند سینه‌های خود را از نظر احتمال وجود غده بررسی کنند. اما این تنها نشانه برای سرطان سینه نیست. قرمز و ضخیم شدن پوست سینه می‌تواند یک نشانه نادر و شدید سرطان سینه باشد، در ضمن سرطان سینه التهابی هم باید مورد آزمایش قرار گیرد. اگر جوش یا دانه‌ای روی پوست سینه‌تان مشاهده کردید که بیشتر از یک هفته دوام پیدا کرد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر ظاهر نوک سینه‌هایتان تغییر کرد یا ترشحاتی غیرعادی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. در واقع تغییر در وضعیت ظاهر سینه‌ها، نشانه بسیار نگران کننده‌ای است.

4-خونریزی غیرعادی:

خانم‌هایی که هنوز به یائسگی نرسیده‌اند خیلی‌وقت‌ها به خونریزی‌های زودتر از زمان عادت ماهیانه بی‌توجهی می‌کنند. اما خونریزی بین زمان عادت ماهیانه بخصوص وقتی عادت ماهیانه‌ منظم است، نیاز به آزمایش و بررسی دارد. خونریزی بعد از رسیدن به یائسگی می‌تواند نشانه سرطان رحم باشد، بنابراین پزشک ‌باید بدقت سابقه خانوادگی شما را بررسی و برحسب زمان خونریزی و سایر علائم، آزمایش فراصوت یا بیوپسی برایتان تجویز کند.

5-تغییرات پوستی:

خیلی از ما خال‌هایمان را بدقت بررسی می‌کنیم، چرا که می‌دانیم هر نوع تغییر در تعداد و اندازه آنها می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان پوست باشد. اما باید تغییر در رنگدانه پوست را هم جدی بگیریم. همچنین اگر یکدفعه دچار خونریزی یا ورقه ورقه شدن پوست شدید حتما باید به پزشک متخصص نشان دهید.

6-بروز مشکل در بلع:

اگر در قورت دادن مشکل دارید، احتمالا رژیم غذایی‌تان را تغییر داده‌اید. پس جویدن چندان برایتان دشوار نیست. احتمالا بیشتر از سوپ، غذاهای مایع یا محلول‌های پروتئینی استفاده می‌کنید. اما این مشکل در قورت دادن می‌تواند نشانه سرطان gi باشد مثل مری. پزشکتان باید بدقت سابقه خانوادگی شما را بررسی کرده و آزمایشاتی مثل رادیولوژی سینه یا تست gi انجام دهد.

7-وجود خون در مدفوع:

اگر در ادرار یا مدفوعتان خون مشاهده کردید به هیچ وجه تصور نکنید که حتما از بواسیر باشد، بلکه می‌تواند نشانه سرطان روده باشد. پزشک باید سوالاتی از شما بپرسد و آزمایشاتی مثل کلونوسکوپی برایتان انجام دهد. همچنین بالا آوردن خون موقع سرفه کردن هم باید بدقت بررسی شود. البته اگر این اتفاق یک‌بار بیفتد ممکن است خطر جدی نباشد اما در صورت تکرار حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

8-درد شکم و افسردگی:

خانم‌هایی که دچار درد در ناحیه شکم و احساس افسردگی به طور همزمان می‌شوند نیاز به چکاپ دارند. برخی محققان رابطه‌ بین افسردگی و سرطان لوزالمعده را پیدا کرده‌اند که هنوز چندان شناخته شده نیست.

9-سوء هاضمه:

بیشتر خانم‌هایی که حاملگی را تجربه کرده‌اند انواع و اقسام مشکلات گوارشی که با بالا رفتن وزن برایشان اتفاق افتاده بود را به خاطر دارند. اما بروز مشکلات گوارشی و سوءهاضمه بدون هیچ دلیل مشخص می‌تواند خطرناک و نشانه زودهنگام سرطان مری، معده یا گلو باشد. بنابراین پزشک باید سابقه خانوادگی شما را بدقت بررسی کند و قبل از انتخاب آزمایشات لازم برای شما، سوالاتی در مورد سوءهاضمه‌تان بپرسد.

10-عفونت دهانی:

همه افراد بخصوص سیگاری‌ها باید بدقت مراقب لکه‌های سفیدی که درون دهان یا روی زبانشان ایجاد می‌شوند، باشند. بیشتر این لکه‌ها می‌توانند نشانه‌های اولیه نوعی از سرطان باشند که می‌توانند منجر به سرطان دهان شود. از دندانپزشک یا پزشکتان بخواهید بدقت وضعیت را بررسی کنند و در مورد درمان آن تصمیم بگیرند.

11-درد:

با بالا رفتن سن، شکایت افراد از درد بیشتر می‌شود، اما درد می‌تواند نشانه زودرسی از برخی سرطان‌ها هم باشد، گرچه بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیست. دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخص ایجاد می‌شوند حتما باید مورد بررسی قرار گیرند. پزشکتان باید سابقه خانوادگی شما را بدقت بررسی کرده و براساس آن اطلاعات تصمیم بگیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم‌تر است.

12-تغییر در گره‌های لنفاوی:

اگر غده یا برآمدگی روی گره‌های لنفاوی خود در زیربغل یا گردنتان مشاهده کردید، لازم است با دقت علت ایجاد آن بررسی شود. اگر یکی از گره‌های لنفاویتان بتدریج بزرگ‌تر می‌شوند حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط پزشک شما را معاینه خواهد کرد و دلیل بزرگ شدن غده لنفی را بررسی خواهد کرد. همچنین ممکن است برایتان نمونه‌برداری از خون (بیوپسی) انجام دهد.

13-تب:

اگر افزایش حرارت بدن و بروز تب در شما به دلیل آنفلوآنزا یا سایر بیماری‌ها نیست، ممکن است در صورت تداوم نشانه‌ای از سرطان باشد. تب معمولا زمانی که سرطان از نقطه اصلی خود گسترش پیدا کرده باشد اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند نشانه سرطان خون‌ هم باشد. سایر نشانه‌های سرطان عبارتند از زرد شدن پوست بدن یا تغییر در رنگ مدفوع. پزشک باید شما را تحت معاینه دقیق فیزیکی قرار دهد و سابقه دارویی شما را بدقت بررسی کند و سپس آزمایشاتی مثل رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌‌آی و سایر آزمایشات را برایتان انجام دهد.

14-خستگی:

خستگی نیز یکی دیگر از علائم مبهم سرطان است. این مشکل می‌تواند بعد از پیشرفت سرطان اتفاق بیفتد، اما ممکن است ابتدای سرطان‌هایی مثل لوکمی (سرطان خون) یا برخی سرطان‌های روده هم ایجاد شود.

15-سرفه مداوم:

سرفه معمولا با سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حساسیت‌ها همراه است و همچنین می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها نیز به حساب آید. اما سرفه‌های مداوم سرفه‌هایی که بیش از ۳ تا ۴ هفته به طول انجامد به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند. در این شرایط پزشکتان باید سابقه خانوادگی شما را بدقت بررسی کند، وضعیت گلو و ریه‌هایتان را معاینه کرده و آزمایشاتی مثل رادیولوژی برایتان انجام دهد.

:: توصیه‌های ضدِ سرطانی:

1-سیگار را ترک کنید:

کشیدن سیگار نه تنها می‌‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد، بلکه سبب ابتلا به سرطان دهان، کلیه و پانکراس (لوزالمعده) نیز می‌شود. بنابر این اگر آماده نیستید که سیگار را برای همیشه ترک کنید، حداقل میزان مصرف خود را کاهش دهید تا خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها کاهش یابد.

2-مصرف غلات را افزایش دهید:

مصرف ۲ واحد یا بیشتر غلات غنی و کامل در طول روز می‌‌تواند تا ۴۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان پانکراس و ۵۰درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. بررسی‌‌ها همچنین حاکی از این موضوع است که فیبر موجود در غلات می‌‌تواند از شما دربرابر ابتلا به سرطان کولورکتال حفاظت کند.

3-وزنتان را پایین بیاورید:

ثابت شده که بین اضافه وزن و ابتلا به ۶ نوع سرطان متفاوت از جمله سرطان سینه و کولون (روده) رابطه نزدیکی وجود دارد. در ضمن جالب است بدانید افراد چاقی که به سرطان مبتلا می‌شوند، کمتر از سایرین به درمان‌ها جواب می‌‌دهند.

4-ورزش کنید:

ورزش کردن نه تنها به کنترل وزن، بلکه به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌‌ها هم کمک می‌کند، حتی تا حدی می‌تواند برای افرادی که نمی‌‌توانند سیگارشان را ترک کنند هم مفید باشد.

مصرف آنتی‌‌اکسیدان‌ها را افزایش دهید: مصرف میوه و سبزیجات نه تنها به کنترل وزن کمک می‌کند، بلکه به دلیل فیتوکمیکال‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارند می‌‌توانند از ابتلای فرد به سرطان هم پیشگیری کنند.

5-سیر بخورید:

اگرچه مصرف سیر و پیاز باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد سبزیجات این خانواده می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان مغز استخوان، تخمدان، کلیه‌ و… را کاهش دهد.

از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید: مواجهه طولانی ‌مدت با نور آفتاب می‌‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. برخلاف تصورات عمومی، برنزه کردن چه به روش طبیعی و چه سولاریوم بی‌‌خطر نیست. سعی کنید هر زمان از منزل خارج می‌شوید، ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و اگر برای طولانی مدت بیرون می‌‌مانید، عرق کردید یا به شنا رفتید، هر چند ساعت یکبار کرم خود را تجدید کنید.

6-تخم‌مرغ بخورید:

بررسی‌های اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد مصرف تخم‌مرغ می‌تواند از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کند. محققان می‌‌گویند زنانی که در هفته ۶ عدد تخم‌‌مرغ مصرف می‌‌کنند، ۴۴درصد در مقایسه با زنانی که ۲ عدد یا مقدار کمتری در هفته تخم ‌مرغ می‌‌خورند، کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. دلیل این موضوع نیز وجود ماده‌ای به نام کولین در زرده تخم ‌مرغ است.

7-ویتامین D مصرف کنید:

درست است که مصرف این ویتامین نمی‌‌تواند از ابتلا به همه سرطان‌‌ها پیشگیری کند، اما طبق بررسی‌ها می‌‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه و کولون را کاهش دهد. ویتامین D در نور آفتاب و برخی ماهی‌های چرب وجود دارد.

 

ایرانمنش می‌گوید: ضروری‌ترین عامل در اطمینان از کیفیت دارویی یک گیاه انتخاب صحیح گیاه مورد استفاده است، چراکه بی دقتی در جمع‌آوری‌ و انبارداری می‌تواند منجر به جایگزینی غیرعمدی یا آلودگی یک گیاه با گیاه دیگر بشود و‌ به علت در دسترس نبودن یک گونه خاص از گیاه که به طور معمول استفاده می‌شود، این گیاه با گونه‌ای از آن گیاه جایگزین شود‌. انیمیشین سفر غذا در سیستم گوارشی

 

تاريخ : شنبه بیست و دوم تیر 1392


كار گوارش اول از دهان شروع مي شود

قبل از خوردن وقتي غذا را مي بينيد بو مي كنيد يا درباره آن فكر مي كنيد كار دستگاه گوارش شروع مي شود . بزاق يا آب دهان در دهان ترشح مي شود ترشح بزاق مواد شيميايي را در دهان تجزيه مي كند ، غذا را نرم مي كند و باعث بلعيدن آسان غذا مي شود؛ زبان هم به شما كمك مي كند تا در همان حاليكه غذا را مي جويد و با دندان آن را خرد مي كند لقمه را به همه جاي دهان بچرخانيد . وقتي غذا آماده بلعيدن شد زبان كمي از غذاي نرم شده كه يك حجم مشخص دارد را به سمت انتهاي حلق فشار مي دهد و مري باز مي شود (مري قسمت دوم لوله گوارش) است. مري مثل لوله كشش پذير است كه تقريباً ۱۰ اينچ طول دارد و غذا را از حلق به معده مي برد؛ در انتهاي گلو، ناي قرار دارد، ناي هوا را به بدن وارد و خارج مي كند وقتي مقدار كمي از غذاي نرم شده را مي بلعيد يك تكه مخصوصي كه به آن اپيگلوتيس (ساختمان زبانه شكل غضروفي كه مدخل حنجره را مي پوشاند) مي گويند. پايين مي افتد و روي ناي را مي بندد تا مانع ورود غذا به آن شود . اگر نوشيدني را به سرعت بنوشيد شروع به سرفه كردن مي كنيد و شنيده ايد بعضي ها مي گويند آب تو گلويت پريده منظور آنها اين است به جاي اينكه وارد مري شود به ناي رفته است . و اين زماني اتفاق مي افتد كه اپيگلوتيس فرصت كافي براي افتادن روي ناي را ندارد و شما به طور غير ارادي سرفه مي كنيد ( بدون فكر كردن درباره آن ) تا مواد وارد شده به ناي بيرون بيايد .

هرگاه غذا وارد مري شده مستقيماً وارد معده نمي شود . ماهيچه هاي ديواره مري به صورت مواج غذا را به آرامي به داخل مري و تحت فشار فرو مي دهند حدود ۲ يا ۳ دقيقه طول مي كشد ، خوب حالا پيتزا و پرتقال بعد از نرم شدن به صورت لقمه هاي كوچك نرم شده و پس از قورت دادن در مري تحت فشار قرار مي گيرد . وقت آن شده كه عملكرد هاي معده را نيز بررسي كنيم .


حالا به غذايي كه وارد معده شده توجه كنيد

كيسه كشش پذير كه به انتهاي مري متصل شده را معده مي گويند و شكل حرف ( J ) مي باشد . معده مثل مخلوط كن است و همه لقمه هاي كوچك غذا كه از مري وارد معده شده را هم مي زند و به صورت پودر در مي آورد . اين كارها با كمك ماهيچه هاي قوي ديواره معده و اسيد معده كه از ديواره ترشح مي شود صورت مي گيرد. اسيد معده كه براي تجزيه غذا و ايجاد غذا وارد معده شده بسيار مفيد مي باشد. كار معده ۴ ساعت طول مي كشد تا مخلوط را براي عضو بعدي دستگاه گوارش آماده كند.

پس حالا پيتزا و پرتقالي كه خورده ايد يك مخلوط آبي شده است نه مخلوطي مثل آنچه در كافي تريا مي بينيد. در صورتيكه دچار تهوع و استفراق شده باشيد آن را ديده ايد اگر غذايي كه مقدار زيادي باكتري، ويروس و ميكروب داشته باشد، معده را تحريك مي كند و معده مي گويد ( هي ) ديگر از اين غذا نخوريد و ماهيچه معده آنها را فشار مي دهند و از راهي كه وارد معده شده اند يعني مري دوباره به سوي دهان پس مي فرستد.


۲۲ فوت اصلاً كوچك نيست

روده كوچك يك لوله بلندي است كه حلقه شده آن ۴ تا ۵ سانتي متر است و زير معده به صورت پيچ پيچ قرار گرفته است . اگر روده كوچك را باز كنيد و بكشيد حدود ۲۲ فوت طول دارد مثل برگ ۲۲ دفترچه يادداشت كه به هم متصل شده باشند . روده كوچك كار مهمي روي غذاي مخلوط شده انجام مي دهد، و بدن مي تواند از طريق آن مواد غذايي مورد نياز را جذب كند موادي مثل ويتامين ، مواد معدني ، كربوهيدراتها و چربيها. گوشت روي پيتزا سرشار از پروتئين است ولي فقط روده كوچك مي تواند پروتئين آن را جذب كند خود تكه هاي گوشت مستقيماً وارد بافتهاي بدن نمي شوند تا به شما انرژي دهند . ولي روده كوچك به تنهايي كار تجزيه غذا را نمي تواند انجام دهد بلكه از سه قسمت ديگر دستگاه گوارش كمك مي گيرد . اين قسمتها پانكراس ، كبد و كيسه صفرا اينها جزو دستگاه گوارش نيستند بلكه به كل دستگاه گوارش كمك مي كنند چگونه ؟ با ترشح شيره هاي مختلف به قسمت اول روده كوچك شيره ها به هضم غذا كمك مي كنند و باعث مي شوند بدن بتواند مواد غذايي مورد نياز را جذب كند . پانكراس شيره اي ترشح مي كند كه به هضم و جذب چربيها و پروتئينها كمكي كند، به شيره اي كه از كبد ترشح مي شود صفرا گفته مي شود و به جذب چربي در جريان خون كمك مي كند؛ كيسه صفرا مثل انباري است براي اين كه صفرا مقدار زيادي از اين شيره را نگه مي دارد براي زمانيكه بدن به آن نياز دارد.

در قسمت پايين روده كوچك غذا مخلوط و نرم شده با شيره هايي كه از پانكراس و كبد ترشح مي شود تركيب مي شود در اينجا غذا خيلي آبكي مي شود و به سمت انتهاي روده كوچك حركت مي كند و بيشتر تجزيه مي شود. وقتي تقريباً غذا به انتهاي روده كوچك رسيد ( از شروع ورود مخلوط به روده كوچك تا پايان آن حدود ۴ ساعت طول مي كشد) مواد غذايي از طريق ديواره روده كوچك جذب خون مي شود. پس پيتزا و پرتقال براي بدن مفيد مي باشد.

كربوهيدراتهاي مركب از نان پيتزا ، ويتامين C از پرتقال ، پروتئين از تكه هاي گوشت و بسياري از مواد غذايي ديگر كه براي سلامت بدن مفيد است جذب خون مي شود.


كبد

به محض اينكه مواد غذايي وارد خون شدند خون آن را به دقت بررسي مي كند اين كار را كبد انجام مي دهد. كبد يكي از ارگانهاي بزرگ بدن است و در سمت راست بدن كنار لوله گوارش قرار دارد. همچنين براي كمك به هضم غذا صفرا ترشح مي كند. كبد اولين جايي است كه مواد غذايي گرفته شده از غذا وارد آن مي شود. خون اين مواد را مستقيماً قبل



           
شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: 15:40
معلم

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علوم برتر و آدرس olombartar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 5
بازدید کل : 9377
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1