علوم برتر

برای مشاهده ی فیلم روی play کلیک کنید



           
شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: 16:0
معلم

تاریخچه

اصل بقای انرژی در حدود 1850 پایه گذاری شد. منشاء این اصل همانگونه که در مکانیک بکار میرود توسط کار گالیله (1642-1564)و ایساک نیوتن (1726-1642)فهمانیده شد .در واقع هنگامیکه کار بعنوان حاصلضرب نیرو و تغییر مکان تعریف می شود،این تعریف تقریبا بطور خود کار از قانون دوم حرکت نیوتن تبعیت می کند .چنین مفهومی تا سال 1826 یعنی زمانیکه ریاضی دان معروف فرانسوی معرفی شد، وجود نداشت. لغت نیرو (از نظر لاتین)نه تنها از نقطه نظر مفهوم آن توسط نیوتن در قوانین حرکتش توصیف شد، بلکه در کمیتهائی که اکنون بعنوان کار و انرژی کنیتک (جنبشی)و پتانسیل (نهفته)تعریف می شوند بکار میروند . این ابهام برای مدت زمانی توسعه هر اصل کلی را در مکانیک در ورای قوانین حرکت نیوتنی مسدود نموده بود.

مفهوم فیزیکی کار

کار، چنان که در فیزیک متداول است، مبنای خاص دارد. کار بنابه تعریف عبارت است از حاصل ضرب نیرو در مسافت پیموده شده در راستای موازی با نیرو ، اگر نیروی اعمال شده را با بردار F و جابجایی را با بردار S نشان دهیم، آن وقت کار حاصلضرب نقطه‌ای این دو بردار است و از رابطه W = F.S بدست می‌آید. بنابراین کار کمیتی نرده‌ای است و برابر می‌شود با:

(بزرگی نیرو) X (بزرگی جابجایی) X (کسینوس زاویه‌ای میان نیرو و جابجایی)


پس برای اینکه کار انجام شود، جسم یا سیستم باید تحت تأثیر نیروی برآیندی قرار بگیرد و باید حرکتی پدید بیاید و این حرکت باید دست کم مولفه‌ای در راستای نیرو داشته باشد.

 



ادامه مطلب ...


           
شنبه 30 آذر 1392برچسب:, :: 15:55
معلم
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علوم برتر و آدرس olombartar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 4
بازدید کل : 9376
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1